STIM MUSIC EXPO 2012

Vilken underbar dag det varit, jag har återogen fått nörda ner mig i låtskriveri och branschtermer.
Jag praktiskt taget flög upp ur sängen imorse kl 5.30. Jag hann byta kläder tre gånger, dricka smoothie och bre mackor innan jag möte upp Therese i mörkret vid rundellen. Tåget mot Sthlm avgick 6.45. Vi var på plats som de första Campusfolket utanför Rival vid Mariatorget. Sen väntade oss en härligt givande, intressant och inspirerande dag med seminarier, paneldebatter, låtskriveri och mycket mycket mera! Jag har helt klart blivit en bättre minglare sedan förra årets Expo. Idag haffade jag en kille från ett musikförlag och började prata praktikplats. Jag fick hans visitkort och nu ska det skrivas ett mail typ imorgon bitti. Sedan träffade jag Veronica från gamla LUS-klassen i Markaryd. Hon var en utav de fem vars låtar blev bedömda av en panel. Snacka om att jag blev förvånad när hon kom upp på scenen. Sedan pratade vi väldigt länge och det visade sig att vi inte bara bott på samma ställen i Stockholm utan även håller på med lite samma grejor. Så vi får helt enkelt se till att ses igen. Förutom Veronica så pratade jag låtskriveri med en tjej som håller på med sing/songwriting lite åt folkmusikhållet,. Mycket spännande, sen pratade jag med en tjej från Musjíkmakarutbildningen. Det visade sig att vi hade en hel del gemensamma vänner då hon gått dans & musikalgymnaiset i Lund. Världen är liten, i alla fall musikbranschen. När jag nu hade möjligheten så skakade jag även hand med Thomas G:son, bara för att jag liksom fick chansen.
 
Så nu ser jag tillbaka på en trevlig dag med en massa spännande möten med spännande människor och tack STIM för de intressanta personerna som ni tog hit i år.
 
Programmet såg i stora drag ut så här:
  • Politikerdebatt om upphovsrätt och näringslivfrågor i musikbranschen(med bl a Peter Eriksson fd språkrör i Miljöpariet)
  • Hit-historia: Oskar Linnros berättade och visade hur han skrev låten "Från och med du"
  • Förlagspanel med fokus på musikförlagens uppgift. Deltagare: Monika Ekmark, Thomas G:son, Kabiru Bello, Sanken Sandqvist och Debbie Rose
  • Feedbackpanel (Veronica var som sagt en av de utvalda låtskrivarna) Deltagande i panelen var: Nicke Borg (Backyard babies), Sonja Aldén (inhoppare för Ingela Pling Forsman), Lazee och Alex Kronlund (som skrivit låtar åt bl a Britney Spears mfl.)
  • Musikexport- så lyckades de utomlands. Olika låtskrivare berättade hur de fått sin musik ut i världen
  • Hit-historia: Carl Falk berättade och visade hur han och Rami skrev låten "Starships" åt artisten Nicki Minaj
  • Hit-historia: Samu Haber (från Sunrise Avenue) berättade om hur han skrev låten "Hollywood Hills"
  • Utdelningen av Platinagitarren som i år gick till Johan "Shellback" Schuster som skrivit låtar med Max Martin till bl a Maroon 5 & Christina Aguilera
 
Lärdomar/visdomsord från dagen:
  • Var det du ska vara, blanda inte de olika rollerna för mycket
  • Ställa sig själv frågan, "vad är det jag behöver som låtskrivare?"
  • Be proud that , you're from Sweden, we came from the land of Spotify, so at least we see the future
  • Det viktiga för låtskrivaren är låten, var inte tveksam på ditt material
  • Jobba hårt, var driven, sätt upp mål, ge inte upp, det var tid
  • Det ska vara kul :)
  • Omge dig med bra människor (som är bättre än du på det som de gör)
  • Det spelar ingen roll om man har en bra låt om inte rätt person har hört den (A & R)
  • Kör med öppna kort, det ter sig naturligt att hitta sitt team, man känner direkt om det funkar
  • Det är alltid nervös att spela upp sitt material och bli bedömd men det är en del av processen
  • Gör det/skriv det man själv gillar
På plats inne i salongen på Rival
 
Oskar Linnros berättar om sin hitlåt, "Från och med du"
 
Samu Haber från Sunrise Avenue berättar om deras hit, "Hollywood Hills"
 
Det minglades friskt bland alla musikmänniskor på Rival 
 
Jag & Therese 
 
Alexandra & Therese
 

Kommentera här: